Новинка-2014 "Наемные работники у предпринимателя"

Подпишись на газету

Рассылка новостей




Cправочник предпринимателя

http://www.vlasnasprava.info/

Бізнес-центр Дніпропетровської міської ради

28.07.2010

Податкові особливості приватного підприємництва

Податкові особливості приватного підприємництва

Приватні підприємці були завжди. У Радянському Союзі їх називали кустарями-ремісниками. 1988 року в Дніпропетровській області їх було 7 тисяч. В середньому за рік один кустар платив до бюджету 1 000 рублів. На нинішні гроші – це 1 000 гривень на місяць.

Кількість приватних підприємців стрімко зростала. У дев’яності роки – у 10 разів. Протягом 2000–2010 років – ще вдвічі. Десять років тому в приватних підприємців було 17 тисяч найманих працівників, а зараз – втричі більше.

На обліку в податкових органах області перебуває зараз 176 тис. cуб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб. Це на 2% більше, ніж було торік. Цього року знято з обліку 3 тис. підприємців, водночас зареєстровано 6 тис. нових підприємців. Тобто реєструється вдвічі більше підприємців, ніж ліквідовується. На умовах спрощеної системи оподаткування працює 70 тис. підприємців, на умовах сплати фіксованого податку – 16 тис., на загальній системі оподаткування – 90 тис. Щомісяця до бюджетів усіх рівнів від підприємців надходить 45 млн грн., що на 2 млн грн. більше, ніж за аналогічний період 2009 року.

На початку дев’яностих років, коли приватне підприємництво через законодавчу неврегульованість перебувало в царині хаосу, виникла потреба спростити механізм їхніх розрахунків із бюджетом. Спільними зусиллями фахівців фінансового управління облдержадміністрації та податкової служби був розроблений перелік видів підприємницької діяльності, що здійснюється громадянами на умовах фіксованої сплати прибуткового податку. Цей перелік був затверджений 13 січня 1997 року розпорядженням голови облдержадміністрації. Розміри щомісячної плати за патент були різними. Найвищими вони були у містах Дніпропетровську, Кривому Розі та Дніпродзержинську, меншими – у містах обласного підпорядкування, ще меншими – у всіх інших населених пунктах області.

Спочатку підприємці негативно сприйняли запровадження такої форми сплати податку. Податківці доклали чимало зусиль для того, щоб переконати їх у тому, що таким чином зручно розраховуватися з бюджетом. Через півроку ситуація стабілізувалася. А ще через рік вийшов Указ Президента України «Про спрощену систему оподаткування, обліку та звітності суб’єктів малого підприємництва». Указом було визначено, що приватні підприємці щомісяця сплачують до бюджету єдиний податок за ставками, які визначають місцеві ради. До речі, погортавши податкові підручники тридцятих років, можна знайти там формулювання: оподаткування за сталими ставками – та ж сама спрощена система, суть якої полягає в тому, що податок сплачується за сталою (по-нинішньому – фіксованою) ставкою на якийсь період наперед.

Із зарплати кожного найманого працівника бюджет отримує податок з доходів фізичних осіб. Звичайно, зарплату підприємці платять своїм працівникам невелику, і, ніде правди діти, не всю офіційно. Але вони створили робочі місця і зменшили кількість тих, хто стоїть на обліку в службі зайнятості.

Проблемою спрощеної системи є й те, що вона використовується як джерело готівки для виплати зарплати «у конвертах». Механізм простий – на рахунок надходять безготівкові кошти за надання якихось послуг, а підприємець із цього свого рахунка знімає готівку. Використовується спрощена система оподаткування також для того, щоб зменшити сплату до бюджету податку з доходів фізичних осіб. Роблять це підприємства. Вони своїх найманих працівників примушують реєструватися підприємцями. Потім переводять гроші на їхні рахунки. Саме ці зловживання спрощеною системою час від часу породжують дискусії щодо її існування взагалі.

З одного боку, класика побудови податкової системи, детально викладена у вузівських підручниках з оподаткування, вимагає створення рівних умов для всіх суб’єктів підприємницької діяльності. Якщо ми живемо в умовах ринкової економіки, у конкурентному суспільстві, то держава має для всіх створити однакові умови ведення бізнесу.

З іншого боку, за умови ведення повного обліку за кожним видом податків, велика кількість підприємців змушена буде витрачати на це багато часу. Збільшиться обсяг звітності, яку вони будуть подавати до податкових органів. Треба буде збільшувати штат податківців для того, щоб приймати, обробляти й перевіряти всю цю звітність, а також здійснювати перевірки підприємців. Для всіх зручніше, коли зразу сплачується двісті гривень, ніж коли сплачується десять податків по двадцять гривень кожний.

За нинішніх економічних реалій спрощена система буде існувати, принаймні кілька років. Спрощена система оподаткування, правда з деякими обмеженнями, є у проекті Податкового кодексу. Його обговорення показало, що дискусійним залишається питання щодо виключення зі сфери дії спрощеної системи оподаткування так званих високорентабельних видів діяльності.

Немає серед фахівців однозначної позиції щодо того, чи повинен мати право підприємець наймати працівників або має працювати сам. З одного боку, саме визначення «фізична особа – суб’єкт підприємницької діяльності» певним чином мірою говорить про те, що ця підприємницька діяльність є індивідуальною. З іншого боку, ще маємо безробіття, тому головне, аби людина була працевлаштована, щоб мала соціальний захист. На жаль, саме в підприємців виявлена більшість найманих працівників, які працюють без оформлення. Згідно з Законом України № 2275 податковим органами надано право проводити позачергові перевірки, які й спрямовані в основному на легалізацію зайнятості.

Зараз підприємці не завжди офіційно приймають на роботу працівників не лише тому, що треба справляти податок із їхньої зарплати, а й тому, що бояться відповідальності за цих людей. А якби кожен підприємець улаштував до себе на роботу ще одного працівника, то ми б не мали безробітних.

Сергій Шинкаренко, голова ДПА у Дніпропетровській області

Джерело: www.dpa.dp.ua

Написать комментарий




Оставлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.


Для регистрации кликните СЮДА.

Новый номер!

  • Налоги не уплачены из-за проблем банка
  • Об уменьшении расходов на оплату труда
  • Управление имуществом вместо аренды
  • Как вырулить, если в стране нестабильность?

Подробнее...

FoodMaster-2014 & PrivateLabel

Бизнес-конференция "Маркетинг и продажи" Лидер

Подпишись на газету

Голосование

Какие меры вы принимаете в связи с кризисом?