Передплата на газету Приватний підприємець на 2024 рік

Рассылка новостей




07.09.2009

Президент Украины приостановил действие НДС-ных распоряжений КМУ


     Президент Украины своим Указом от 4 сентября 2009 года № 706/2009приостановил действие п. 2 распоряжения КМУ от 01.07.2009 г. № 757-р и распоряженияот 17.07.2009 г. № 838-р.
     В Указе отмечается, что эти правительственные распоряжения не соответствуютКонституции, система налогообложения устанавливается исключительно законами Украины, а принятие законовотносится к полномочиям парламента. Поскольку Кабмин превысил свои полномочия, Президент направилпредставление в Конституционный суд Украины.
     Указ вступит в силу с момента опубликования.


Указ Президента України від 04.09.2009 р. № 706/2009

Про зупинення дії пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України
від 1 липня 2009 року№ 757-р та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 року № 838-р


     Кабінет Міністрів України 1 липня 2009 року видав розпорядження № 757-р"Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)", пунктом 2 якогопередбачено, що для упорядкування податкового обліку платники податку на додану вартість декларують сумуподаткового кредиту у період виникнення податкового зобов'язання; у разі встановлення органами державноїподаткової служби факту виписки податкових накладних, згідно з якими не задекларовано (не сплачено)податкові зобов'язання, обсяг яких за оподаткованими операціями перевищує суму, визначену підпунктом 2.3.1пункту 2.3 статті 2 Закону України "Про податок на додану вартість", реєстраціяплатників податку на додану вартість анулюється.
     Кабінет Міністрів України 17 липня 2009 року видав розпорядження№ 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість", якимдоручив Державній податковій адміністрації під час адміністрування податку на додану вартість віднести донайвищого ступеня ризику факт подання платником податку податкової декларації з податку на додану вартістьза звітний податковий період, складеної з урахуванням податкових накладних, виписаних в іншому, ніжзвітний, податковий період; під час проведення камеральних перевірок показників податкової звітностіз податку на додану вартість враховувати, що коригування або уточнення платником податку показниківдекларації, пов'язане з несвоєчасним включенням сум податкової накладної до складу податковогозобов'язання або податкового кредиту, за відповідний звітний податковий період є виправданим у разі, коливоно здійснюється протягом двох місяців з дати настання граничного строку подання відповідної декларації;у разі коригування або уточнення платником податку показників декларації в обсязі 10 або більше відсотківзагальної суми податкових зобов'язань та/або податкового кредиту, задекларованих у відповідномуподатковому періоді, провести за участю підрозділів податкової міліції протягом місяця з дня йогоздійснення перевірку достовірності сум податку на додану вартість, нарахованого і сплаченого на всіхетапах поставки товарів (робіт, послуг).
      Названі положення розпоряджень Кабінету Міністрів України невідповідають Конституції України, за якою кожен зобов'язаний сплачувати податки і збори в порядку ірозмірах, встановлених законом (частина перша статті 67), система оподаткування, податки і зборивстановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої статті 92), прийняттязаконів належить до повноважень парламенту - Верховної Ради України як єдиного законодавчого органув Україні (стаття 75 пункт 3 частини першої статті 85, стаття 91 Конституції України).
     Вирішивши підзаконними актами питання, віднесені Конституцією України досфери законодавчого регулювання, Кабінет Міністрів України діяв з перевищенням повноважень та успосіб, що не передбачений Конституцією та законами України, а отже, порушив, крім вищезазначених, і нормичастини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, які зобов'язують органивиконавчої влади здійснювати повноваження у встановлених Конституцією межах та діяти лише на підставі,в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, частини третьоїстатті 113, за якою Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується, зокрема, КонституцієюУкраїни, частини першої статті 117 Конституції України, за якою Кабінет Міністрів України видає постановиі розпорядження в межах своєї компетенції.
     Ураховуючи викладене та відповідно до пункту 15 частини першоїстатті 106 Конституції України постановляю:
     1. Зупинити дію:
     пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 липня2009 року № 757-р "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)";
     розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 року № 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість".
     2. Цей Указ набирає чинності з дня його опублікування.

Президент України Віктор ЮЩЕНКО

 


 

Конституційне подання


     З мотивів невідповідності Конституції України Указом Президента України від4 вересня 2009 року № 706 "Про зупинення дії пункту 2 розпорядження КабінетуМіністрів України від 1 липня 2009 року № 757-р та розпорядження Кабінету Міністрів Українивід 17 липня 2009 року № 838-р" згідно з пунктом 15 частини першої статті 106Конституції України зупинено дію:
     пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 липня 2009 року № 757-р "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)";
     розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 року № 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість".
     У зв'язку з цим та відповідно до пункту 15 частини першої статті 106,статті 150 Конституції України, статей 13, 40 Закону України "Про Конституційний СудУкраїни" звертаюсь до Конституційного Суду України для вирішення питання про конституційністьназваного положення розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 липня 2009 року № 757-р "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" (опубліковано в газеті"Урядовий кур'єр" від 15 липня 2009 року № 125), а також розпорядження КабінетуМіністрів України від 17 липня 2009 року № 838-р "Про врегулювання деяких питаньадміністрування податку на додану вартість" (опубліковано в газеті "Урядовий кур'єр" від 25 липня 2009 року № 133).
     Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 1 липня 2009 року № 757-р "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" передбачено, що для упорядкування податкового обліку платники податку на додану вартість декларують сумуподаткового кредиту у період виникнення податкового зобов'язання; у разі встановлення органами державноїподаткової служби факту виписки податкових накладних, згідно з якими не задекларовано (не сплачено)податкові зобов'язання, обсяг яких за оподаткованими операціями перевищує суму, визначену підпунктом 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 Закону України "Про податок на додану вартість",реєстрація платників податку на додану вартість анулюється (пункт 2).
     Кабінет Міністрів України розпорядженням від 17 липня 2009 року № 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість" доручивДержавній податковій адміністрації України під час адміністрування податку на додану вартість віднести до найвищого ступеня ризику факт подання платником податку податкової декларації з податку на додану вартість за звітний податковий період, складеної з урахуванням податкових накладних, виписаних в іншому,ніж звітний, податковий період; під час проведення камеральних перевірок показників податкової звітностіз податку на додану вартість враховувати, що коригування або уточнення платником податку показниківдекларації, пов'язане з несвоєчасним включенням сум податкової накладної до складу податковогозобов'язання або податкового кредиту, за відповідний звітний податковий період є виправданим у разі, коливоно здійснюється протягом двох місяців з дати настання граничного строку подання відповідної декларації;у разі коригування або уточнення платником податку показників декларації в обсязі 10 або більше відсотківзагальної суми податкових зобов'язань та/або податкового кредиту, задекларованих у відповідномуподатковому періоді, провести за участю підрозділів податкової міліції протягом місяця з дня йогоздійснення перевірку достовірності сум податку на додану вартість, нарахованого і сплаченого на всіхетапах поставки товарів (робіт, послуг).
     Названі положення розпоряджень Кабінету Міністрів України не відповідаютьКонституції України, виходячи з такого.
     Відповідно до Конституції України кожен зобов'язаний сплачувати податки ізбори в порядку і розмірах, встановлених законом (частина перша статті 67); система оподаткування,податки і збори встановлюються виключно законами України (пункт 1 частини другої статті 92).
     Як відзначив Конституційний Суд України у Рішенні від 24 березня 2005 року№ 2-рп/2005 у справі про податкову заставу, виконання конституційного обов'язку, передбаченогостаттею 67 Конституції України, реалізується сплатою кожним податків і зборів. Встановлення системиоподаткування, податків і зборів, їх розмірів та порядку сплати є виключною прерогативою закону.
      Згідно з пунктом 1 частини першої статті 14 Закону України "Про систему оподаткування" податок на додану вартість належить до загальнодержавних податків ізборів (обов'язкових платежів).
     Отже, конституційні положення про обов'язковість закріплення у законіпорядку сплати податків і зборів поширюються і на податок на додану вартість.
     Згідно з правовою позицією Конституційного Суду України, висловленою уРішенні від 23 червня 2009 року № 15-рп/2009 у справі про тимчасову надбавку до діючихставок ввізного мита, загальновизнаними елементами правового механізму регулювання податків і зборів(обов'язкових платежів) є суб'єкт або платник податку, об'єкт оподаткування, одиниця оподаткування,джерело сплати податку, податкова ставка, податковий період, строки та порядок сплати податку, податковаквота, податкові пільги.
     Платники податку на додану вартість, об'єкти, база та ставки оподаткування,перелік неоподатковуваних та звільнених від оподаткування операцій, особливості оподаткування експортнихта імпортних операцій, поняття податкової накладної, порядок обліку, звітування та внесення податку надодану вартість до бюджету визначено Законом України "Про податок на додану вартість". Пунктом 11.4 статті 11 цього Закону визначено, що зміни порядку оподаткування податком на доданувартість можуть здійснюватися лише шляхом внесення змін до Закону України "Про податок на додану вартість" окремим законом з питань оподаткування цим податком, а також передбачено пріоритетназваного Закону у разі врегулювання правил оподаткування податком на додану вартість іншим закономУкраїни.
     Аналіз змісту оспорюваних положень розпоряджень Кабінету Міністрів Українисвідчить, що Кабінет Міністрів України через надання відповідних вказівок органам державної податковоїслужби втрутився у регулювання питань адміністрування податку на додану вартість, чим встановив додатковіправила щодо порядку сплати цього податку для платників, що є законодавчо визначеним.
     Відтак, урегулювання підзаконними актами, якими є зазначені розпорядженняКабінету Міністрів України, питань, що відповідно до Конституції України врегульовані названим Законом,не відповідає частині другій статті 67 та пункту 1 частини другої статті 92 КонституціїУкраїни.
     Відповідно до Основного Закону держави прийняття законів належить доповноважень парламенту – Верховної Ради України як єдиного законодавчого органу в Україні(стаття 75, пункт 3 частини першої статті 85, стаття 91 Конституції України). Яквизначив Конституційний Суд України у пункті 3 мотивувальної частини Рішення від 14 грудня2000 року № 15-рп/2000 у справі про порядок виконання рішень Конституційного Суду України, "Верховна Рада України є єдиним органом законодавчої влади в Україні (стаття 75 КонституціїУкраїни). Це означає, що право приймати закони, вносити до них зміни у разі, коли воно не здійснюєтьсябезпосередньо народом (статті 5, 38, 69, 72 Конституції України), належить виключно Верховній РадіУкраїни (пункт 3 частини першої статті 85 Конституції України) і не може передаватись іншиморганам чи посадовим особам. Закони та інші нормативно-правові акти приймаються на основі КонституціїУкраїни і повинні відповідати їй (частина друга статті 8 Конституції України)". У цьому ж Рішенні Конституційний Суд України також наголошував на неможливості зміни закону шляхом прийняття підзаконного правового акта.
     За таких обставин здійснення Кабінетом Міністрів України у зазначений спосібрегулювання питань порядку сплати податку на додану вартість є порушенням норм статті 75, пункту 3 частини першої статті 85, статті 91 Конституції України.
     Слід також зауважити, що Конституція України уповноважує Кабінет МіністрівУкраїни забезпечувати проведення податкової політики (пункт 3 статті 116), відповідне повноваження передбачено для Уряду держави і Законом України "Про Кабінет Міністрів України".Однак при цьому не передбачено право Кабінету Міністрів України визначати елементи правового механізмурегулювання податків і зборів (пункт 6 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду Українивід 23 червня 2009 року № 15-рп/2009 у справі про тимчасову надбавку до діючих ставок ввізного мита).
     З наведеного випливає, що, вирішивши підзаконними актами Кабінету МіністрівУкраїни питання визначення елементів правового механізму регулювання податку на додану вартість, КабінетМіністрів України діяв з перевищенням повноважень та у спосіб, що не передбачений Конституцією та законамиУкраїни, а отже, порушив, крім вищезазначених, і норми частини другої статті 6 та частини другої статті 19 Конституції України, які зобов'язують органи виконавчої влади здійснювати повноваженняу встановлених Конституцією межах та діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, частини третьої статті 113, за якою Кабінет Міністрів України у своїй діяльності керується, зокрема, Конституцією України, частини першої статті 117 Конституції України, за якою Кабінет Міністрів України видає постанови і розпорядження в межах своєї компетенції.
     Ураховуючи викладене, прошу Конституційний Суд України розглянути питання щодо відповідності статтям 6, 19, 75, 85, 91, 92, 113, 116 та 117 Конституції України (конституційності) пункту 2 розпорядження Кабінету Міністрів України від 1 липня 2009 року № 757-р "Деякі питання адміністрування податків, зборів (обов'язкових платежів)" та розпорядження Кабінету Міністрів України від 17 липня 2009 року № 838-р "Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість".
     Брати участь у конституційному провадженні за цим поданням уповноважено заступника Глави Секретаріату Президента України – Представника Президента України у КонституційномуСуді України М. Ставнійчук.

Президент України В. ЮЩЕНКО

 

Ссылки по теме:

 

Про врегулювання деяких питань адміністрування податку на додану вартість

     Источник: www.chp.com.ua

 

Additional Info

  • Размещение в RSS:: нет

Поделиться:

Новий номер!

  • Перехід ФОП із ЗС на ЄП: заява на перехід, звітність, ЄСВ
  • ФОП-єдинник та оптовий продаж моторних олив: чи можливо це?
  • Проблемні питання щодо заповнення додатка ЄСВ1 загальносистемниками

Детальніше...

Мы на Facebook

Популярне