Уголок потребителя

Розсилка новин




19.02.2021

Як відкрити ПП (приватного підприємця) в Україні

Право на здійснення підприємницької діяльності є одним із конституційних прав громадянина. Згідно зі ст. 42 Конституції України кожен має право на підприємницьку діяльність, яка не заборонена законом.

Відповідно до п. 1 ст. 50 Цивільного кодексу України право провадити підприємницьку діяльність має фізична особа з повною цивільною дієздатністю, яка досягла 18 років. Здійснювати таку діяльність можна тільки за умови її державної реєстрації, після якої громадянин набуває статусу ФОП.

Провадити підприємницьку діяльність чинне законодавство дозволяє не всім. Так, не можуть суміщати свою діяльність із підприємницькою окремі категорії державних службовців (включаючи військовослужбовців, які перебувають на дійсній службі), працівники органів прокуратури, СБУ, МВС, судів та інших урядових органів, а також особи, яким здійснювати певні види діяльності заборонено рішенням суду.

Як зареєструватися підприємцем?

Які документи потрібні для держреєстрації?

Як заповнити заяву (приклад заповнення)

У якому разі можуть відмовити в держреєстрації?

Які строки держреєстрації?

Як стати платником податків?

Перелік нормативних актів:

ПКУ - Податковий кодекс України

Закон № 755 – Закон України від 15.05.2003 р. № 755-IV «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань»

Порядок державної реєстрації юридичних осіб, фізичних осіб – підприємців та громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, затверджений наказом Мін’юсту України від 09.02.2016 р. N 359/5.

Як зареєструватися підприємцем?

Процедуру реєстрації ФОП визначено Законом № 755.

Документи для держреєстрації можуть подаватися в паперовій або електронній формі. Для реєстрації громадянин може звернутися до суб'єкта держреєстрації (держреєстратора, органу місцевого самоврядування, місцевої держадміністрації) або до нотаріуса особисто або через уповноважену ним особу, а може надіслати відповідні документи поштою з описом вкладення.

У разі подання документів особисто заявник пред'являє документ, що засвідчує особу. Якщо їх подає його представник, додатково подається примірник оригіналу (нотаріально засвідчена копія) документа, що підтверджує його повноваження (довіреність). У разі надсилання документів поштою потрібно нотаріально засвідчити підпис фізичної особи на реєстраційній картці.

Документи в електронній формі подаються заявником із використанням Єдиного державного вебпорталу електронних сервісів. Для реєстрації онлайн потрібен кваліфікований електронний підпис (КЕП). КЕП оформляють єдиний для звичайних фізосіб і для ФОП. Аби отримати КЕП, потрібно звернутися до організацій, які уповноважені його видавати (їх перелік можна подивитися тут: czo.gov.ua/ca-registry). Отримати його можна онлайн (наприклад, в особистому кабінеті ПриватБанку або на порталі «Дія»). Після держреєстрації ФОП можна використовувати цей КЕП для подання електронної податкової звітності.

Отримавши КЕП, можна подавати заяву на реєстрацію фізособи як підприємця в електронній формі на порталі «Дія» (diia.gov.ua/services/reyestraciya-fop), яку після заповнення треба підписати з його допомогою.

Які документи потрібні для держреєстрації?

Незалежно від дії, яку треба виконати стосовно ФОП, – чи то реєстрація фізособи як підприємця, включення відомостей про ФОП до реєстру, унесення змін до відомостей про нього або припинення ФОП – подається єдина затверджена форма (затверджена наказом Мін'юсту України від 19.05.2020 р. № 1716/5). Це Заява про державну реєстрацію фізичної особи – підприємця (форма № 1). Згідно зі ст. 18 Закону № 755 для держреєстрації фізособи як підприємця подається саме така форма (у паперовому або електронному вигляді), і в ній можна висловити своє бажання зареєструватися платником ПДВ та/або єдиного податку, зробивши відповідну позначку.

Якщо ви реєструєтеся онлайн, система формує дві готові заяви – на реєстрацію ФОП та спрощеної системи оподаткування. Вам залишається лише все перевірити, підписати своїм КЕП і надіслати.

Якщо документи на держреєстрацію подаються в паперовій формі, то заявник, який бажає відразу стати єдинником, одночасно із заявою за формою № 1 подає держреєстраторові заяву про застосування спрощеної системи оподаткування, форму якої затверджено наказом Мінфіну від 16.07.2019 р. № 308.

Зауважимо, що стати єдинником відразу з дня держреєстрації можна, якщо підприємець обирає для своєї роботи третю групу, але без сплати ПДВ (тоді статус єдинника буде отримано з 1-го числа того місяця, у якому проведено держреєстрацію). Якщо ж ви маєте намір обрати третю групу єдиного податку зі сплатою ПДВ, то спочатку потрібно стати або загальносистемником, зокрема зі сплатою ПДВ, або третьогрупником-єдинником без ПДВ, а з найближчого кварталу змінити ставку зі сплатою ПДВ.

У того, хто бажає працювати в першій або другій групі, відразу стати єдинником теж немає можливості: такий ФОП може стати платником єдиного податку лише після того, як певний період часу побуде на загальній системі оподаткування.

Стати єдинником із дня держреєстрації не вийде також, якщо, наприклад, ви обрали ті види діяльності, які не дозволені на спрощеній системі, а також якщо ви протягом року вже були підприємцем-єдинником, закрилися й відкриваєте ФОП заново.

У фізичної особи, яка планує відразу працювати на загальній системі оподаткування, жодних обмежень немає, зокрема вона може відразу зазначити в заяві про держреєстрацію про намір добровільно зареєструватися платником ПДВ.

Право на провадження підприємницької діяльності має фізична особа, яка досягла 18 років. Якщо зареєструватися підприємцем хоче громадянин, якому не виповнилося 18, але який досяг 16 років, то додатково потрібно подати нотаріально посвідчену згоду батьків (усиновлювачів), або піклувальників, або органу опіки та піклування. Отже, для розширення можливостей сімейного бізнесу зареєструвати підприємцем можна й неповнолітнього.

Якщо документи подаються особисто, заявник пред'являє свій паспорт громадянина України або тимчасове посвідчення громадянина України, або паспортний документ іноземця, або посвідчення особи без громадянства, або свідоцтво на постійне або тимчасове проживання.

Документи мають бути викладені українською мовою (ст. 15 Закону № 755). Забороняється вимагати інші документи, не передбачені ст. 18 Закону № 755.

Документи в паперовій формі приймаються за описом, примірник якого в день надходження документів видається заявникові з відміткою про дату отримання документів.

Згідно зі ст. 26 Закону № 755 заява про проведення держреєстрації розглядається протягом 24 годин після її надходження, крім вихідних та святкових днів.

Дізнатися, чи проведено вашу держреєстрацію як ФОП, можна, якщо ввести П.І.Б. або ІПН, зайшовши за посиланням: usr.minjust.gov.ua/content/free-search.
Перевірити, чи зареєстровані ви як платник єдиного податку, можна в електронному кабінеті: cabinet.tax.gov.ua/registers/edpod.

Періодично законодавець вносить зміни до умов реєстрації підприємців. Щоб завжди знати про ці зміни – читайте тут.

Як заповнити заяву (приклад заповнення)

Зараз вся інформація, яку потрібно відображати в заяві залежно від здійснюваної дії (реєстрація фізособи як ФОП, унесення змін до відомостей про неї, припинення ФОП) об'єднана в одну форму (форма № 1). У заяві за формою № 1 наводяться такі відомості про особу, яка має намір стати ФОП: прізвище, ім'я, по батькові; реєстраційний номер облікової картки платника податків (ідентифікаційний номер); місце проживання/місцезнаходження фізичної особи – підприємця; види діяльності; відомості про осіб, які можуть здійснювати дії від імені ФОП, зокрема підписувати договори; відомості про осіб, які можуть від імені ФОП подавати документи для державної реєстрації; реквізити для зв'язку. Паспортні дані відображають тільки громадяни, які відмовилися від присвоєння ідентифікаційного номера. Заява заповнюється українською мовою.

Заповнюючи форму, особливо уважно поставтеся до заповнення поля про адресу реєстрації (саме на неї буде зареєстрований ФОП, і це буде ваша податкова адреса), а також поля для проставлення кодів КВЕД.

Назву виду діяльності та її код зазначають згідно з Класифікацією видів економічної діяльності ДК 009:2010.

Законодавство не обмежує кількість видів діяльності, які відображаються у формі заяви. Записати їх можна скільки завгодно, але вид діяльності, наведений першим, вважатиметься основним. Рекомендуємо зазначати ті види діяльності, які ви насправді будете здійснювати відразу або найближчим часом. Додатковий вид можна відобразити в будь-який час шляхом унесення змін до реєстраційних даних (для цього заповнюється й подається та сама форма заяви, але заповнюються графи та рядки, призначені для внесення змін до відомостей про ФОП).

Приклад заповнення заяви у форматі pdf

Процедура первинної реєстрації та реєстрації припинення безкоштовна. Адміністративний збір у розмірі 0,1 прожиткового мінімуму для працездатних осіб (ПМ) передбачений тільки за держреєстрацію внесення змін до відомостей про П.І.Б. або місцезнаходження ФОП. Він справляється в розмірі ПМ, установленого законом на 1 січня календарного року, у якому подаються документи для проведення реєстраційної дії або запит про надання відомостей із ЄДР, та округлюється до найближчих 10 грн.

У розділі форми заяви “Відомості про зміни (у разі державної реєстрації змін до відомостей про фізичну особу – підприємця)” передбачено поле для зазначення побажань заявника про держреєстрацію внесення змін до відомостей про ФОП (його П.І.Б., місцезнаходження, види діяльності) у скорочені строки. За загальним правилом зміни вносяться в строк – 24 години, але за плату ця послуга може бути надана й швидше - протягом 6 або навіть 2 годин із моменту подання заяви. Розмір плати за проведення держреєстрації змін до відомостей у скорочені строки визначено постановою КМУ від 25.12.2015 р. № 1133 і становить:

  • подвійний розмір адміністративного збору за проведення держреєстрації внесення змін за реєстрацію протягом 6 годин після подання документів;
  • п'ятикратний розмір адмінсбору - за проведення реєстраційних дій протягом 2 годин.

Держреєстрація в скорочені строки проводиться тільки за бажанням заявника в разі внесення ним додатково до адмінзбору зазначеної плати.

У якому разі можуть відмовити в держреєстрації?

Якщо в держреєстрації ФОП усе ж таки відмовили, видається повідомлення із зазначенням причин такої відмови. До того ж повертаються подані документи не пізніше ніж наступного робочого дня з дня надходження від заявника заяви про їх повернення. Згідно з ч. 2 ст. 28 Закону № 755 підставами для відмови можуть бути:

  • подання документів особою, яка не має на це повноважень;
  • наявність у Єдиному держреєстрі відомостей про судове рішення, що забороняє проведення реєстраційної дії;
  • неусунення підстав для зупинення розгляду документів протягом установленого терміну;
  • документи подані неналежному суб'єктові держреєстрації;
  • наявність законодавчих обмежень щодо здійснення підприємницької діяльності для особи, яка бажає стати підприємцем;
  • наявність у Єдиному держреєстрі запису про те, що ця особа вже є підприємцем;
  • подані документи суперечать вимогам законів України.

Повідомлення про відмову повинно містити посилання на конкретну норму (пункт, статтю) законодавства із зазначенням, що саме порушено під час оформлення та подання документів, а також зазначено, який саме пункт або стаття поданого заявником документа не відповідає нормам законодавства.

Після усунення причин, що були підставою для відмови, можна повторно звернутися для реєстрації. Необґрунтовану відмову оскаржити в суді.

Які строки держреєстрації?

Документи, подані для держреєстрації, розглядаються протягом 24 годин після їх надходження, крім вихідних та святкових днів (ст. 26 Закону № 755). Однак є випадки, коли розгляд документів може бути призупинено. Підставами для призупинення розгляду документів, поданих для держреєстрації, згідно зі ст. 27 Закону № 755 є:

  • подання документів або відомостей не в повному обсязі;
  • невідповідність документів вимогам, визначеним ст. 15 цього Закону;
  • невідповідність відомостей, зазначених у заяві про держреєстрацію, відомостям, що містяться в документах, поданих для держреєстрації, або відомостям, які містяться в Єдиному держреєстрі;
  • невідповідність відомостей, зазначених у документах, поданих для держреєстрації, відомостям, які містяться в Єдиному держреєстрі;
  • невідповідність реєстраційного номера облікової картки платника податків або серії та номера паспорта (для фізосіб, які через свої релігійні переконання відмовилися від прийняття
  • реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний податковий орган) відомостям, які надані органам ПФУ та ДПС.

Розгляд документів припиняється протягом 24 годин (крім вихідних та святкових днів) після їх надходження на 15 календарних днів.

Повідомлення про призупинення розгляду документів із зазначенням строку та вичерпного переліку підстав призупинення розміщується на порталі електронних сервісів у день такого призупинення та надсилається заявникові на електронну пошту. Якщо документи, потрібні для усунення підстав для призупинення розгляду документів, будуть подані заявником протягом установленого строку, розгляд поновлюється. У цьому разі строк розгляду документів і проведення реєстраційних дій починає відраховуватися заново.

Якщо після цього причин для призупинення розгляду документів і відмови в реєстрації немає, запис про проведення держреєстрації вноситься до Єдиного держреєстру. Після цього формується та оприлюднюється на порталі електронних сервісів відповідна виписка. Відомості, що містяться в Єдиному держреєстрі, є відкритими, загальнодоступними й надаються в безкоштовному доступі через портал електронних сервісів. Ці відомості можна знайти й переглянути, задавши відповідний пошук (зокрема, за повним або скороченим найменуванням, іменем, ідентифікаційним кодом), а також роздрукувати.

Технічний адміністратор Єдиного держреєстру в день проведення реєстраційної дії передає до інформаційних систем держорганів (податкової служби та ПФУ) відомості про реєстрацію нового підприємця (ст. 13 Закону № 755). Одночасно до податкових органів передаються відомості про обрання новоствореним ФОП спрощеної системи оподаткування та/або добровільної реєстрації платником ПДВ.

На цьому процедура реєстрації ФОП закінчується. Нагадаємо, що законодавство не вимагає від підприємця наявності печатки. Якщо ви вважаєте, що вона потрібна, можете її виготовити. На це дозволу не потрібно. Чи відкривати розрахунковий рахунок у банку – теж вирішуйте самі. Залишилося тільки визначитися зі статусом платника податків.

Як стати платником податків?

Реєстрація платником єдиного податку здійснюється шляхом унесення записів до Реєстру платників єдиного податку, який веде ДПС.

Взяття на облік як платника єдиного податку новостворених підприємців може бути проведене протягом двох робочих днів із дати отримання податковим органом відповідної інформації від держреєстратора.

Якщо під час заповнення заяви про проведення держреєстрації майбутній ФОП не зазначив про свій намір застосовувати спрощену систему оподаткування, це не означає, що він не зможе стати єдинником. У ПКУ є норма (п. 299.4 ст. 294), що дозволяє подавати заяву безпосередньо до ДПС. До того ж заяву можна подати як особисто, так і в електронній формі (за наявності КЕП) або поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення.

Новостворений підприємець може стати платником єдиного податку першої або другої групи з 1-го числа місяця, що настає за місяцем реєстрації, якщо він подасть до податкового органу заяву про застосування спрощеної системи до закінчення місяця, у якому відбулася реєстрація (пп. 298.1.2 ст. 298 ПКУ).

Тож, наприклад, якщо громадянин зареєструвався ФОП у липні, не подав держреєстраторові заяву про застосування спрощеної системи, але хоче бути єдинником першої або другої групи, йому потрібно до кінця липня подати таку заяву до податкової інспекції за місцем проживання. У цьому разі єдинником він стане з 1 серпня.

Якщо ФОП хоче застосовувати третю групу єдиного податку (без сплати ПДВ), потрібно подати заяву протягом 10 днів із дня держреєстрації (а не з дня отримання виписки!). Тоді єдинником він буде вважатися з дня держреєстрації.

Так, зареєстрований 17 липня ФОП повинен подати до податкової заяву на єдиний податок не пізніше ніж 27 липня, щоб стати єдинником третьої групи з моменту реєстрації.

Якщо ж підприємець не встигне цього зробити в зазначені терміни, він утратить статус новоствореного ФОП і зможе стати єдинником тільки в загальному порядкові – шляхом подання заяви за 15 днів до початку кварталу, з якого буде застосовуватися спрощена система оподаткування. До цього він вважається підприємцем, який застосовує загальну систему оподаткування.

Зауважимо, що ст. 298 ПКУ дозволяє подавати заяву не тільки особисто, але й поштою з повідомленням про вручення та описом вкладення або засобами електронного зв'язку із застосуванням КЕП.

Якщо підприємець із самого початку планує працювати на загальній системі оподаткування, жодних заяв до податкової подавати не потрібно. Книгу обліку доходів і витрат із початку 2021 року в податковій уже не реєструють.

Якщо підприємець хоче відразу стати платником ПДВ, він також може під час реєстрації підприємцем до заяви за формою № 1 додати реєстраційну заяву про добровільну реєстрацію платника ПДВ. Форму реєстраційної заяви (форма № 1-ПДВ) затверджено наказом Мінфіну від 14.11.2014 р. № 1130.

Відсканована копія такої заяви разом із відомостями з реєстраційної форми передається держреєстратором податковому органові. Відомості про дату подання реєстраційної заяви про добровільну реєстрацію як платника ПДВ та дату надсилання електронної копії заяви до органу ДПС будуть унесені до Єдиного держреєстру.

Про те, як уникнути типових помилок, що допускаються підприємцями-початківцями, дивіться тут.

Матеріал для сайту підготовлений 31 січня 2021 р.

Поделиться:

Книга «Как самому составить договор» (примеры и рекомендации)

Новий випуск газети!

  • Кур’єр і РРО: коли застосовуємо, як реєструємо
  • Дистанційна та надомна робота: зміни до КЗпП
  • Чи можуть змусити єдинника сплачувати ПДВ
  • Програмування товару в РРО
  • Трудові перевірки – 2021: на що зважати

 Детальніше...

Ми на Facebook

Популярне